 |
Nasik de bon matí |
De Bombay comencem el nostre lent camí cap a
Delhi. El primer estat que hem de creuar és Maharashtra, un estat enorme que
parla Maharati (no hindi), que adora els entrepans de patates picants i que té
el que possiblement sigui el jaciment històric que més ens ha impressionat del
viatge.
La primera parada va ser Nasik, ciutat que
cada 12 anys veu com milions i milions de peregrins venen a banyar-se a les
aigües del riu sagrat que el travessa, el Godavari. El centre de la ciutat són
els ghats (escales) on cada matí els habitants de la ciutat i els turistes
d’arreu del país venen a banyar-se, beneir-se i llençar les cendres dels seus
familiars i amics acabats d’incinerar. Al llarg d’aquest troç de riu, temples,
piscines, escales, sacerdots i venedors de flors deixen a tots els que visiten
el riu encantats i satisfets del llarg viatge que alguns fan.
 |
Els ghats de Nasik |
 |
Ofrenes al riu, Nasik |
 |
Bany al riu sagrat, Nasik |
Vam deixar les aigües sagrades del Godavari
per veure Aurangabad, capital de l’imperi mogol el segle XVII. D’aquest passat
en queda el “mini Taj Mahal”, fet pel net del Khan responsable del Taj Mahal.
Dues generacions més tard de fer el meravellós Taj Mahal l’imperi Mogol no
tenia els mateixos recursos, així que Khan Aurangzeb va haver de limitar el marbre
i la mida pel mausuleum dedicat a la seva mare.
 |
Entrada al mini Taj Mahal |
 |
Jordi i els seus nous amics, mini Taj Mahal |
 |
Ofrenes a la tomba interior |
Aurangabad té la mostra d’amor a una mare més
gran que hem vist mai, com a mínim pel que fa a la mida, però el motiu
principal d’anar-hi van ser les coves d’Ellora, a una hora de la ciutat. La
humanitat ha estat picant pedra durant mil·lennis, i moltes cultures ho han
convertit en un art. És a Ellora però, on aquest art va assolir el seu màxim
esplendor i grandesa. A partir del segle VII i durant més de cinc segles,
monjos primer budistes, després hinduistes i finalment jainistes van estar escarvant a la roca per crear
enormes temples i monestirs dins de
coves.
 |
Coves d'Ellora |
 |
Interior d'una cova budista, Ellora |
 |
Monestir hinduista excavat a la roca, Ellora |
 |
Interior del monestir budista, Ellora |
 |
Temple jainista, Ellora |
Ellora té 34 coves, però és el majestuós
temple de Kailasa el que s’endú la majoria de fotografies. Encarregat pel rei
Krishna I l’any 760 dC representa el Mont Kailash (al Tibet i casa de Shiva).
Dir que el repte va ser gran seria subestimar la feina feta; 200.000 tones de
roca dura van ser tretes amb martell i cisell abans de començar a poder donar
forma a aquest temple escarvat a la muntanya durant 150 anys i per més de 7000
treballadors. El temple té galeries laterals, subtemples, tot tipus de detalls
tant a dins com a fora, dos pilars d’uns quinze metres, deu panells gegant
mostrant els avatars de Vishnu, figures d’elefants a mida real i un llarg
etcètera.
 |
Temple de Kailasa, Ellora |
 |
Temple de Kailasa, Ellora |
 |
Temple de Kailasa, Ellora |
|
Impressionats encara amb les coves d’Ellora
vam anar cap als seus orígens; Ajanta. Va ser al segle II a.C. quan en aquesta
regió de l’Índia se’ls va començar a passar pel cap que construir temples era
molt avorrit comparat a escarvar-los a la roca. Així doncs, durant vuit segles
els budistes de la regió van escarvar més de 30 coves al voltant del meandre
del riu Waghore.
 |
Coves d'Ajanta |
Durant aquests vuit-cents anys els budistes
van aprofitar aquestes coves com a monestirs i temples, però va ser justament
l’auge de les coves d’Ellora el que va fer que durant més de 1400 anys Ajanta
fós abandonat i oblidat. Aquest aïllament tant llarg però va tenir els seus
beneficis; i és que tot i la gran qualitat dels detalls de les coves, són les
pintures de gairebé dos mil·lennis el que fan d’Ajanta un lloc tant especial.
Totes les coves estaven pintades amb pigments naturals barrejades amb coles
d’origen animal i vegetal que han mantingut les pintures en un estat
impressionant tenint en compte la seva antiguitat.
 |
Interior de les coves budistes d'Ajanta |
 |
Pintures a l'interior de les coves, Ajanta |
 |
Temple budista, Ajanta |
 |
Primeres representacions de Budha a Ajanta |
Ajanta, Ellora, Aurangabad i Nasik representen
l’Índia de més de dos mil·lenis d’historia. Ajanta i Ellora mostren l’evolució
arquitectònica religiosa de setze segles, començant pels temples budistes on
les representacions de buda eren prohibides en gran part per l’essència mateixa
del budisme i seguint per les grans estàtues d’un Buda convertit en un Deu més
que en l’exemple que intentava ser. Continuant pels temples hinduistes farcits
de Deus que representaven al poble diferents part d’un Tot abstracte i difícil
de comprendre i acabant per les representacions fines i delicades d’un Jainisme
que intentava tornar als orígens religiosos però respectant i aprofitant el
ganxo de les histories properes i comprensibles de l’Hinduisme. Aurangabad ens
mostra l’incursió d’un Islam que a base d’aprofitar les debilitats de les
religions anteriors però sobretot la força, es va acabar fent un lloc al país.
I finalment Nasik; l’Hinduísme modern predominant al país, ple de colors,
festiu intens i alegre, va ser el final d’aquest recorregut pel gran museu de
l’historia religiosa Índia que ha suposat Maharashtra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada