![]() |
Sacerdots esperant la cerimònia del Timkat |
Timkat significa “baptisme” en Amhàric i
és amb aquesta festa amb la qual els ortodoxos etíops recorden cada any el dia
en que Jesús va ser batejat a les aigües del riu Jordà. Per tal de celebrar el
Timkat és indispensable una piscina o estanc d’aigua on poder reproduir
l’escena. Gondar disposa d’una antiga piscina que el rei Fasilides es va fer construir al segle XVII; alguns diuen que com a
segona residència, d’altres que només amb fins cerimonials. Sigui com sigui, és
el lloc perfecte per passar el Timkat.
A la ciutat hi ha 8 esglésies, cada una de les quals treu en processó el seu tabot
fins a La Piazza principal. Aquest es portat per un sacerdot, tot guarnit amb
robes de colors, al damunt el cap. Al tabot
no li toquen els rajos del sol en cap moment ja que, a part d’anar cobert amb
teles especials, està protegit per diferents paraigües cerimonials que uns capellans
mantenen en tot moment al cap del sacerdot. Al darrera d’aquests, altres
sacerdots i ajudants van en processó seguint el tabot fins a la piscina, a uns
2 quilòmetres del centre de la ciutat. Per si tot això no fos suficient, la
comitiva del tabot en cap moment pot tocar el terra. Per això, hi ha tot un
grup de nois que es dedica a enrotllar l’alfombra vermella que el grup acaba de
trepitjar i, corrent, la tornen a estirar al davant per a que aquests puguin
seguir caminant.
Per aquesta raó, no és difícil imaginar que
les 8 esglésies, amb els seus respectius tabots, sacerdots i ajudants, tarden
unes quantes hores en arribar al recinte de la piscina. Aquest camí es fa més
amè amb l’ajuda de les confraries;
centenars de joves acompanyen la seva església vestits amb diferents vestits
cerimonials i entonant cançons religioses al ritme de grans tambors. Tots estan
molt emocionats i orgullosos de poder celebrar aquest dia tan important per a
ells i, tot i que hauran de passar vàries hores abans no s’acabi la cerimònia,
en cap moment deixen de cantar o de moure’s a ritme de les cançons.
![]() |
Confraria cantant i ballant a ritme del tambor |
Mentre seguíem els tabots pels carrers de
Gondar, vaig sentir vergonya de ser
turista. El que no sabia és que aquella no seria l’última vegada en els dos
dies de festa que ens esperaven. La processó desfilava pels carrers protegida
per militars, que només deixaven que la gent s’acostés fins a 2 metres dels
tabots. Però qui hi havia al bell mig de les dues línies de joves cantant?
Grups de turistes, vestits com si anessin a la jungla i carregats amb les seves
grans càmeres (alguns d’ells amb més d’una) es passejaven lliurement pel mig de
la processó apuntant als seus protagonistes a escassos centímetres de la cara
per tal de poder presumir d’haver aconseguit la millor instantània. Tot això
quan els locals, els que vertaderament gaudien d’aquell dia que havien estat
esperant amb tantes ànsies, s’havien d’acontentar en veure-ho tot des d’uns
metres de distància.
![]() |
Turistes fent-se notar |
Un cop la comitiva al complert arriba a la
piscina, els tabots es deixen a l’edifici custodiats pels sacerdots durant tota
la nit. No és fins al matí següent que es farà la gran missa per recordar el
baptisme de Jesús.
Així doncs, el següent matí ens vam llevar
prest i cap a les 5 del matí vam
anar cap a la piscina per tal de tenir un bon lloc. Aquesta es troba
emmurallada per una paret d’uns dos metres d’alçada i al recinte interior,
durant la missa, només hi pot haver els sacerdots que hi participaran. Els
etíops havien construït unes grans
grades fora del recinte principal, reservada només a turistes a autoritats,
des de les quals teníem les millors vistes de la cerimònia. Ens vam sentir
malament per tenir aquell privilegi, ja que la gent local estava fora de les
parets, esperant que els deixessin entrar.
![]() |
Piscina de Fasilides a les 5 del matí |
Vam agafar lloc i vam esperar a que fossin les
8 i comencés tot. Estàvem rodejats de turistes, la majoria dels quals viatjava
en grups organitzats. I aquí va ser el segon moment en el qual vaig passar
vergonya; no només teníem el millor lloc per atendre la cerimònia sinó que en
tot moment se’ns havia tractat amb deferència per tal que gaudíssim al màxim
possible. Doncs, durant les 3 hores que vam haver d’esperar a que comencés la
missa, els turistes es van dedicar a riure, cridar i cantar mentre la resta de
gent esperava en silenci i respecte. I un cop la missa havia començat, les
actituds irrespectuoses van continuar. Imagineu en una processó de Setmana
Santa, un grup de turistes posant-se entre els passos de les diferents imatges,
molestant a la gent que porta la Verge i cridant-se uns als altres perquè s’estan
tapant la foto perfecte...
La missa era una mica semblant a la del
Leddet. Tots els sacerdots es van col·locar al voltant de la piscina i van
entonar cançons a l’uníson amb l’ajuda dels seus sonalls cerimonials. Després,
un altre clergue va baixar les escales, posant els peus dintre de l’aigua,
portant una creu feta amb bambús a la mà. Ja no hi havia només sacerdots sinó
que s’hi podia veure un gran grup de
nois en calçotets, tremolant de fred però ansiosos per tirar-se a l’aigua. El
sacerdot, després de beneir l’aigua va
tirar-hi la creu a dintre i això va ser el que va marcar el moment en el qual
la gent també es podia tirar a l’aigua. Cents de nois van cridar i saltar i en
un moment la piscina estava plena de gent. La bogeria era col·lectiva; tota la
gent de fora va començar a saltar les parets per tal d’accedir a la piscina,
tothom s’esquitxava amb aigua beneïda i en recollia amb ampolles per tal
d’emportar-se-la a casa o llençar-la a la cara d’aquelles persones que no es
podien banyar.
Els organitzadors de l’esdeveniment van agafar
una mànega i van començar a esquitxar
cap a la grada de turistes. Això havia de ser un gran honor per nosaltres,
ja que ens feien partícips de la seva tradició i ens honoraven en ser dels
primers en rebre l’aigua beneïda. Doncs un cop més va tornar la vergonya; la
gent va començar a queixar-se perquè els estaven mullant les càmeres i la roba.
Una d’ells va arribar a dir que els etíops no sabien res, que ella no volia ser
beneïda, sinó que volia fer fotos tranquil·lament.
![]() |
Després de la missa, tothom es tira a la piscina! |
Amb tota la bogeria de gent anant i venint, el
Jordi i jo vam decidir saltar les parets amb els locals i accedir al recinte de
la piscina per tal de poder viure la festa de més a prop. En Jordi es va contagiar amb l’emoció de tota la gent i en un segon ja s’havia despullat i tirat a
la piscina. Va ser l’únic turista que s’hi va tirar i els etíops estaven
molt contents que un faranji volgués
compartir aquell moment amb ells.
![]() |
Trobeu al Jordi a la piscina? |
Després de vàries voltes per la piscina
parlant amb la gent, fent-nos fotos amb ells i gaudint del moment, vam sentir
música al carrer; les confraries estaven preparades per acompanyar els tabots
de tornada a les seves respectives esglésies i nosaltres no ens ho volíem
perdre. La mateixa imatge que havíem viscut el dia anterior es repetia de
tornada i, al contrari del que es pogués pensar, la gent no estava cansada
després de totes les hores de celebració, sinó que estaven més emocionats que
mai. Els cants havien pujat de volum, les persones que portaven els tambors
saltaven encara més amunt que el dia anterior i els balls es contagiaven a la
gent del voltant, que atenia la rua.
Nosaltres dos, però, si que notàvem el
cansament. Eren les dues del migdia i després de tantes hores de processó i
havent dormit poc, vam decidir que era el moment d’enretirar-nos.
Tot el recorregut del nostre viatge havia
estat planejat tenint en compte aquesta festa, per tal de poder estar a Etiòpia
al gener i presenciar-la. I va valer la pena. Segons ens van dir, hi va haver
menys gent que en anys anteriors degut als esdeveniments succeïts en aquesta
mateixa ciutat a l’estiu, però això va fer que fos més íntima i que poguéssim
gaudir de tots els moments sense multituds.
Quina pasada!
ResponElimina