Def. Gran desig o impuls de viatjar, deambular o explorar el món.
Etim. Paraula anglesa. De l'alemany; Wandern (caminar, practicar senderisme) y Lust (plaer, gaudi).
dimarts, 28 de març del 2017
Temples, temples i temples
Gopurams de Trichy
Si una cosa té d’especial el sud de l’Índia, a
part del menjar excel·lent, són els templesamb imponents torres farcides de
deus. Des de Madurai no n’havíem vist cap més, ja que a Kerala la tradició
arquitectònica prové d’altres dinasties de reis que acostumaven a construir més
amb fusta. Així doncs, tornàvem a l’estat de Tamil Nadu per poder gaudir de la
seva gran quantitat de temples.
En general tots tenen una estructura semblant;
gopurams (les torres de deus) enormes a les quatre portes del mur exterior dels
temples, i gopurams progressivament més petits així com anem entrant a
l’interior més sagrat. Un tanc ben gran ple d’aigua en algun racó del recinte,
i finalment una quantitat enorme de petits santuaris amb diferents estàtues de
deus esperant a ser empastifades ja sigui amb polvos, aigua de coco o pastes de
no sabem ben bé què.
Aquests temples són com cebes, tenen moltes capes, i és a
les capes del centre on es troba la deïtat principal del temple, aquella a qui
tot hindú vol veure sigui com sigui, sense importar la quantitat d’hores que
hagi d’esperar. Aquestes en general són cuidades exclusivament pels sacerdots
del temple, que s’encarreguen de netejar i posar flors pintures i fruites
fresques cada dia a la deïtat. En general no es permet fer fotografies a
l’interior dels temples, per això en posarem poques, i a més, a les últimes
capes d’aquestes cebes sagrades només hi poden accedir els hindús.
Però anem per passos per tal de poder entendre
com són aquests temples; la primera parada va ser a Tiruchirappalli, o TRICHY
pels que no tenim facilitat pels noms llargs. Aquí vam venir a veure el temple
més gran de l'Índia, amb 49 santuaris dedicats a Vishnu i amb un gopuram de
73m d’alçada que està entre les torres més altres de temples asiàtics. Les
capes més exteriors del temple estan fetes de carrers amb cotxes i botigues. A
mesura que es van creuant gopurams, el recinte comença a agafar més forma de
temple.
Aquest carrer ja forma part del temple de Trichy!
Vestíbul del temple de Trichy
Tenda de dolços dintre del temple
Perills de l'Índia!
A Trichy vam aprofitar també per visitar el
Rock Fort Temple, uns temples situats a sobre d’una muntanya rocosa. Els més de
400 escalons estan pintats de colors i et porten a través de diferents temples,
el més important dels quals, excavat a la roca, està tancat als no Hindús.A dalt de tot, vam arribar a petit
temple/mirador amb vistes a tota la ciutat.
Rock Fort Temple
Comencem a pujar els més de 400 esglaons!!
Per tal de poder veure els orígens de la
construcció d’aquests temples ens vam dirigir a Thanjavur (o Tanjore). Ciutat
de naixement de l’imperi Chola, que es va extendre de Madurai fins al Mekong (Sud-est
asiàtic) influenciant arquitectònicament tots els territoris on va posar els
peus.
Temple chola de Thanjavur
El temple de Brihadishwara, construït entre el
1003 i el 1010, va posar els fonaments per la construcció de tots els temples
hindús del sud de l’Índia fins a l’actualitat. Un recinte tancat, amb gopurams
i un recinte central dedicat a una deïtat on s’hi accedeix a través d’un
vestíbul ple de columnes.
Entrada del temple
Com no, un selfie!
Temple a la posta de sol
Nandi, el transport de Shiva, encarat al temple
Al següent dia, de camí a Chidambaram, vam
aturar-nos a Kumbakonam per gaudir d’un altre temple Chola inclòs en la Llista
de la Unesco, el temple d’Airavatesvara, construït 150 anys més tard que el seu
germà gran, i que conté el vestíbul de columnes previ a la deïtat principal amb
les columnes esculpides més maques, fines i ben conservades que hem vist al
país. El vestíbul és doncs un altre dels trets comuns en els temples del sud,
alguns molt grans i plens d’imatges, i d’altres simples i amb l’únic objectiu
de donar espai als creients per venerar la deïtat.
Vestíbul típic dels temples del sud
Detall d'una de les columnes. Cada una d'elles tenia imatges diferents!
Puja (ofrenes) al deu principal
Empastifem els deus, però no ens oblidem del nostre bindi (punt al front)
Temple de Kumbakonam
Aquest mateix dia, després de moltes hores de
transports amb una calor asfixiant (Indian summer is coming...), vam arribar a
Chidambaram, on vam poder gaudir d’un altre dels elements essencials que fan
els temples del sud de l’Índia tan atractius; la intensitat i religiositat amb
que aquest país viu el seu dia a dia. Aquí és on més pena ens ha fet no poder
fer fotografies a la majoria del recinte. I és que cada nit, milers i milers de
persones del poble es dirigeixen al temple per fer cua, apinyar-se i venerar
una o altra de les estàtues sagrades, per seure i resar, per mullar-se i beneir-se
amb l’aigua del tanc, per encendre petites espelmes d’oli, per trencar cocos i
donar-ne l’aigua a un deu, a la seva esposa o al seu carruatge. I tot això, amb
cants, crits d’eufòria o el so d’algun instrument estrident provinent de
qualsevol punt del temple. La vida a l’interior d’aquests temples no pot ser
més frenètica i intensa.
Interior del temple de Chidambaram
Pujas o ofrenes al temple
L'estanc del temple de Chidambaram
A Chidambaram, vam tenir la sort de coincidir
amb el festival anual de dansa clàssica. Així, a més de veure el temple, vam
tenir tota la tarda- nit ocupada amb balls tradicionals de diferents parts de
Tamil Nadu i Andra Pradesh (l’estat veí).
Dances típiques de l'Índia
Després de Chindambaram vam passar dues nits a
l’antiga colònia francesa de Pondicherry, i que encara ara és una espècie de bombolla
occidental enmig de l’Índia. Carrers netíssims, preus alts, un munt
d’expatriats (sobretot francesos) i algun que altre indi parlant francès.
Carrer de Pondicherry amb cases colonials
De Pondicherry però el que recordarem no té
res a veure ni amb la seva singularitat, ni amb la seva elegància. Us en posem
unes imatges...
Després de tota la cerimònia, els posen uns deus al cap i marxen en processó
pels carrers de la ciutat
Per acabar aquesta petita ruta pels temples del sud de
l’Índia ens vam dirigir a Tiruvannamalai, un dels 5 pobles essencials de Shiva
(deu més seguit a la Índia). El poble és a més el lloc on Sri Ramana Maharshi,
un guru important de finals dels s. XIX, va escollir per recloure’s i meditar
dels 20 anys fins a la seva mort. Tot això, sumat a la visió d’algun guru més
nou, han fet de Tiruvannamalai un dels destins preferits per a russos amb ganes
de trobar-se i canviar les seves vides a través del ioga i la meditació, això
si, a canvi d’un pastón.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada